KURZ V DISu Fryšták
Deváťáci si vyjeli v pondělí 20. září na třídenní kurz Orientačních dnů do Domu Ignáce Stuchlého ve Fryštáku. Podobnou akci zažili už v 6. třídě. Program, který je čekal tentokrát, vznikl za podpory EU v rámci projektu „Programy pro školy – rozvoj kompetencí pro demokratickou kulturu.“
Téma kurzu znělo Média na druhý pohled. „Víme, že média jsou dobrý služebník, ale špatný pán. V čem nám tedy média pomáhají a výrazně usnadňují život? Kde naopak najdeme jejich mezery a prostor, kde nás mohou ohrozit? Mediální manipulace, reklama, sociální sítě, mediální tvorba, o tom všem je kurz zaměřený na média.“ (z webu DIS)
Po výstupu z autobusu naši třídu čekali dva animátoři, kteří měli připraveno překvapení v podobě soutěže už na náměstí.
Po příchodu do DISu byli žáci rozděleni do trojic a začala rozehřívací hra Kontrola sítě. Po vydatném chutném obědě a krátkém odpočinku pokračovalo odpoledne venku hrami Trolí farma a Sociální bublifuk. Kluci a holky pobíhali kolem baráku, skákali přes lano, nosili nafouknuté balonky, bloudili se zavázanýma očima, házeli talířem frisbee a přitom získávali pravdivé či nepravdivé články. Před večeří si v klubovně zkusili za úplného ticha hororovou aktivitu s židlemi – Akustoidi. Večer týmy soutěžily ve znalostní soutěži X-challenge z oblasti internetu a sociálních sítí.
Druhý den dopoledne měly vytvořené týmy za úkol zpracovat zadané téma konspirační teorie a připravit přesvědčovací kampaň na večerní prezentaci. Odpoledne se žáci ve svých skupinách stali reportéry a v okolí kostela a náměstí vyhledávali očité svědky údajné kriminální události a zaznamenávali jejich svědectví na kameru mobilu.
Každý den byl před večerkou zakončen v klubové místnosti v kruhu jen při svíčkách a v tomto tichu měl každý možnost zhodnotit den, program, spolužáky a instruktory. Před večerkou byla možnost navštívit kapli na večerní modlitbu a každé ráno taky byla možnost zúčastnit se mše svaté.
Třetí den si ještě „vyšli“ schodiště vsedě nohama vzhůru, podbíhali roztočené lano jednotlivě, ve skupinkách i všichni najednou. Na závěr jsme si navzájem navázali bavlnky na zápěstí s děkovným komentářem.
Moc jsme si to všichni užili a odjížděli plni veselých zážitků, nových znalostí o médiích, dojemných momentů a zjištění, že jsme fajn parta a dokážeme táhnout za jeden provaz nebo ho společně podběhnout.
Moc děkujeme vedení školy za tuto příležitost absolvovat takový kurz. Na začátek školního roku to je navíc skvělý start pro kolektiv. Také děkuji místním animátorům, kteří svou práci odvedli na jedničku a deváťáky dokázali vyhecovat k nadprůměrným výkonům, motivovat a stmelovat. Dík!
Jsem moc rád, že mohu být třídním této party.
M. Škarka
A co na DIS žáci?
DIS byl skvělý, pro mě osobně to bylo dokonalé. Kam jsem se podíval byly úsměvy a dobrá nálada. Jako třída jsme se na něm semkli perfektně. To znamená, že ať už jsme byli s kýmkoliv v týmu, tak jsme se domluvili, a užili si tu danou aktivitu. Navíc nedokážu ani spočítat, kolik krásných věcí bylo řečeno při večerním rituálu a také na konci.
Honza
Na DISu se mi samozřejmě líbilo, vztahy a atmosféra se do třídy přenesla tak na 60%, ale vzpomínky z něj zůstanou navždy. Každopádně, kdyby byla možnost jet znova, hned bych to brala.
Tereza